CZ

Důvody, proč se společník či společníci rozhodnou k prodeji firmy, můžou být různé. U malých firem může jít často o únavu z operativního řízení firmy, spojené s krátkodobou slabší ekonomickou výkonností firmy, u větších holdingových firem je nejčastějším důvodem realizace zisku či naopak zbavení se nezajímavé či neúspěšné části investičního portfolia.

Pokud se společník již rozhodl k prodeji, je vhodné provést určité kroky uvnitř společnosti – zejména definovat přesně to, co prodáváme, proč prodáváme a co od prodeje očekáváme. Důležitou věcí je správné vedení účetnictví a příprava dokumentů, z nichž se budoucí vlastník dozví, co může od společnosti očekávat. Lze provést jednoduché změny a restrukturalizace, jasně definovat organizační strukturu a rozhodovací procesy uvnitř společnosti. Informujte vrcholný management o záměru prodeje. Ve chvíli, kdy je obchod předběžně dohodnut, nastupuje „due diligence“, tedy interní audit, kdy auditoři přezkoumají, zda stav společnosti odpovídá stavu, který předložil prodávající.

Cenu za společnost neurčuje jen hospodářský výsledek z minulého období, ale především obrat, podíl na trhu a dlouhodobé prodejní smlouvy.

Obě strany prodeje by měly jasně definovat přechod vlastnických vztahů a převod kompetencí mezi prodávajícím a kupujícím. Po vyjednání všech smluvních podmínek dochází k podpisu smluv a zaplacení kupní ceny. Na základě kupní smlouvy dochází k převodu vlastnického práva z prodávajícího na kupujícího a v souvislosti s tím i k převodu veškerých závazků společnosti. Po podpisu smlouvy je třeba změnu vlastníka zapsat do obchodního rejstříku.

ARSY line - tvorba webových stránek a eshopů